Легенди рідного краю
Дерево кохання
Колись давно жив у нашій місцевості заможний пихатий пан. Його розкішний маєток знаходився біля великого озера, обсаджений тополиним парком. На схилах проти маєтку розкинулося мальовниче, потопаюче у вишневих садах, село. Пан любив своє село, особливо чарівні українські вечори. Ген-ген десь лунає українська пісня, молодь спішить на вечорниці, селяни порають нехитре господарство, захлинаються співом солов’ї…
Легенди села Нестоїта
Інша легенда стверджує,що, за переказами, в глибокій долині, де розкинулося нині село, в давні часи гуділи густі ліси і водилися в них розбійницькі ватаги. В цьому місці часто на відпочинок зупинялися подорожні чумаки, а з лісових хащ на них нападали бандити. І люди з вуст в уста передавали всім подорожуючим: «Тут не стояти».
Ще одна легенда розповідає, що село створили молдавські переселенці, які втекли від гніту турків. Село одержало назву від молдавського слова «містітуть», що означає «змішування», адже серед перших поселенців були молдовани, росіяни, українці та інші. Так воно було чи ні, але сьогодні на карті існує село Нестоїта.
Вчителька української мови та літератури Нестоїтської ЗОШ Годлевська В.М. писала:
Ось про що одна з них та й розповідає:
Із неволі рабської селяни тікали,
а на околицях поселення кріпаків хапали.
По маєтках поміщицьких їх розподіляли –
отже вони довго тут і « не стояли».
У балках, у долинах хати поховались.
З України у Молдову біжить шлях-дорога
та нелегко до рідного дістатись порога,
Бо з темного лісу банди вилітали
і на подорожніх збройно нападали.
Стали тоді люди всім передавати:
- Отут у долині довго не стояти.
Качурівка – це маленька частина нашої великої України. Високі горби, широкі долини, кучеряві сади, ошатні будиночки серед різнобарв’я квітів – це все наше рідне село, а також це й частинка великої історії нашої неньки України.
Село Качурівка виникло в 18 столітті і мало воно тоді назву Понори. Чому? На наші землі часто нападали різні вороги і щоб врятуватись від нападників, люди викопували землянки і закривали їх гіллям. Це тимчасове житло називали «Понори» від слова «нора». На території нашого села було декілька таких землянок, але поступово їх кількість збільшувалась і утворився цілий хутір. Ось така одна з версій виникнення села Понори.
Пізніше, в 19 столітті село перейменували на Качурівку. Ця назва пішла від прізвища пана, якому належало на той час це поселення. Від найстаріших жителів села ми дізнались про пана, що він був з примхами. За характером він був добрий, своїх кріпаків не ображав. Коли люди приходили з роботи, їм ставили для вечері печені пироги і наливали у велике дерев’яне корито смачний наваристий борщ. Потім пан виходив на ганок свого будинку і робив «золотий дощ» - кидав кріпакам золоті монети. Завдяки йому, був посаджений великий сад, де росли рідкісні породи дерев, виритий ставок, де розводилися різні види риб, якою харчувалися жителі села та продавали її на ярмарках. Та найсмачнішими були раки, яких подавали до панського столу під таврійським соусом.
За переказами, у пана було двадцять дві дитини. І коли вони виросли і одружилися, то майже в кожній хаті проживали панові нащадки. Тому село назвали Велика Качурівка. Останньою з цієї сім’ї була Галина Василівна Качурівська – наймолодша донька пана. Прожила вона в нашому селі до кінця свого життя. Померла в 1980 році.
Село Новоселівка
Села розділяла Волегоцулівська балка, яка тягнеться з півночі на південь. Назва балки походить від назви селища Валегоцулово (нині с.Долинськ), від якого тягнеться ця балка аж до нашого села. Першими поселенцями Валегоцулово були гайдуки та гайдамаки з-за Дністра. Гайдамаки, які наводили жах на поміщиків, часто розташовувалися табором в долині Великого Куяльника, тому цю місцевість (балку) в народі почали називати «Валя Гоцілуй», що в перекладі з молдавського означає «Долина відважних, сміливих». У нашому селі живе легенда, що цією долиною жителі села ходили до Валегоцулово та Одеси на базар. Їх часто грабували, тому валку у нашій місцевості називають «Долиною розбійників».
Село Домниця
В одному з мальовничих куточків України знаходиться село Домниця. Багато років тому село Домниця було невеликим селищем, яке називалося Лісна Балка. Селище містилося серед трьох пагорбів на березі маленької річки серед лісу. Мешканці села - більшість з козаків. Домівки в селі були низенькі, плетені з хмизу і обмазані глиною, покрівлі - солом’яні.
Мешканці носили одежу з домашньої тканини. Домівки освітлювали скіпками, прали попелом.
Від усіх хвороб в селі лікувала баба Луциха. Також вона лікувала і виривала зуби людям. Брала міцну нитку, зав’язувала за зуб, а хворому наказувала: «Закривай очі, будемо рвати зуб!». Запалювала скіпку і підносила близько до обличчя, хворий робив ривок головою від вогню і зуб виривався. Бувало виривала здоровий зуб замість хворого.
В село часто приходили проповідники з Феодосіївського монастиря міста Балта. Розповідали про Царство Боже, закликали любити ближніх, виконувати накази. Проповідників наділяли медом, салом, яйцями, олією, тканинами.
В селі старостою був Бойко Дем’ян. На вигляд показний чоловік, обличчя пошкоджене віспою, волосся руде, тому його називали «Дем’ян Рудий». Його жінка Секлетея Тодорівна була височенна, обличчя в вугрях. Завжди вона заводила сварки з сусідами. Секлетею називали «Лисицею», тому що від її носу нічого не можна було приховати.
Про перейменування Лісної Балки в Домницю існує зворушлива легенда.
Недалеко від села ріс густий - густий ліс . Одного разу на його краю поселилась сім’я Когут, яка втекла від свого пана з села Нестоїта. Довго ховалися вони в лісі (зараз ліс називається Когутів), поки їх не побачили мешканці села Лісна Балка. Староста взяв їх до себе на роботу. Працювали вони за харчі. Але коли приїздив перевіряючий сотенний з міста Балта, Когути знову змушені були повертатися у ліс і перечікувати той час, поки сотенний був в селі. В лісі Когути побудували землянку і там жили. Через деякий час у них народилася донька, яку назвали Домінікою. Росла дівчинка в скрутних умовах, але була здоровенька й весела. Навіть Секлетея, жінка старости, не могла лишатись до дівчинки байдужою. Брала її на руки, ходила з нею до сусідів, бавила її. Саме в цей час у Секлетеї теж ріс син. Він був крикливий, як його мати.
Через три роки в сім’ї Когутів народився син Полікарп. Тяжко було батькам ростити дітей і працювати у старости з ранку до вечора, але діти росли слухняні і ввічливі. Син Полікарп був схожий на батька - високий, сміливий. Матері в селі ставили його в приклад своїм дітям.
Домініка була дівчиною з русою косою, чорними бровами, білим обличчям і голубими очима . Роботи ніякої не боялась, матері і батькові допомагала.
Дізнався про них син поміщика Бойка, якому належало село під лісом, і вирішив дізнатися про цю сім’ю якомога більше. Та коли побачив він Домініку, забув про все на світі. В очах потемніло, тіло захололо, а серце ледь не вилетіло. Закохався він в дівчину.
Все було б добре, якби Домініка його теж кохала. Та її серце належало іншому хлопцеві Олексію Мокряку, якого покохала, коли їй виповнилось 18 років. Він був з такої ж сім’ї, любив працювати, був справжнім хазяїном. Кохали вони одне одного, як голуб голубку, і було то кохання чистіше від сльози, а коли вони були поруч, то обоє світилися від щастя, як вранішня роса на сонці. Заздрив цьому Бойко, хотів щоб Домініка тільки його любила, тільки йому належала. І тієї ж миті в його душі з’вилась темна думка.
Теплим літнім вечором, в останню п’ятницю перед весіллям, коли люди поробили всю роботу, пішла Домініка на зустріч зі своїм коханим. Не знала вона, що цей вечір останній в її житті, не знала, що востаннє бачить свого коханого, востаннє тримає його руку. Коли настав час повертатися додому, Домініка пішла. Та не дійшла вона додому. Зустрів її на дорозі Бойко і за своє нерозділене кохання вбив Домініку. Він заховав тіло під кущем дикої троянди. Через деякий час знайшли дівчину. А коли ховали, то її коханий присягнувся на могилі, що помститься тому, хто вбив його кохану. Ніхто не знає, чи виконав свою обітницю Мокряк. А село після того почали називати Домниця.