Публічна бібліотека імені Євгена Чикаленка Куяльницької сільської ради
Меню сайту
Календар свят
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
"Він назвав його Райським садом..."
 
"Земное сокровище исчезнет, а кто принесет все

сокровища на небеса, у того его никто не похитит".

       Ці слова лежать у витоках ідеї створення монастиря «Райський сад» ("Гетсиманський сад") - пам'ятки історії, архітектури Подільського району за наказом Кабінету Міністрів України №1053 від 27.11.2014 р.
        Напрочуд мальовнича місцевість… Хутір під селом Липецьке в тридцяти кілометрах від Балти. Троє братів Мордарії: Софроній, Герасим та Микита під впливом проповіді ієромонаха Інокентія в піднесеному стані духу відрікаються від свого багатства і віддають свої землі, на яких і засновується майбутній «Райський сад», як потім назве його ієромонах Інокентій.

 

 

 

 

        І дійсно, за описом свідків, то був справжній рай: маса зелені, квітів… Зовсім самітній, серед голих полів, скит був наче оазис у пустелі. Немов за помахом чарівної палички з’явилася простора дерев’яна церква, прикрашена іконами, побудувався дім для людей, які прибували до скиту, та огорожа, з численними будовами. Саме в цьому місці діяльність і проповідь відомого ієромонаха Інокентія досягнула свого апогею, своєї величі. Його шанувальники день і ніч сходилися сюди та приїжджали іноді за декілька сот верст.

         Кожен приносив, хто що міг. Йшли сюди бідні, убогі, нужденні, йшли всі, хто був скривджений життям. І о. Інокентій перероджував людей: злодії уходили умиротворені, невіруючі отримували віру. І всі, хто з якою просьбою не звертався, всі отримували душевну утіху та матеріальну допомогу. Ніхто не залишався обійденим. Нескінченне милосердя о. Інокентія широко поширювалося серед населення, і кожного дня нужденні збиралися тисячами. Служби та проповіді йшли безперервно.

        В огорожі був вхід до підземних печер («райські печери»), кам’яне склепіння яких було укріплене гранітом і залито цементом. Туди провели електрику, створили добру вентиляцію, завдяки чому в печерах завжди було чисте повітря.

           Печери тягнулися на два з гаком кілометри і розгалужувалися на декілька коридорів. По обидва боки коридорів було влаштовано 89 невеличких келій та великі загальні чоловіча і жіноча келії, які вміщували 5600 чоловік, де схимники вели суворий аскетичний спосіб життя, весь час проводячи в посту та молитвах. Із зовнішнім світом вони з’єднувались таємними ходами. В печерах улаштовані дві церкви, велика і мала. І одна, і друга багато прикрашені іконами.

 

           В церкві щоденно відбувалася літургія. Великий релігійний підйом охоплював тут кожного віруючого і уражався розум перед усім, що заснував і чому вчив о. Інокентій.
           Оточений небаченою розкішшю, Інокентій жив в монастирі справді ніби в раю. Тільки килимів там було 8 тисяч, на охороні стояли сотні охоронців, прислужниць. Були в монастирі і складські приміщення та чималий винний погреб. Ось що пише історик В. А. Загоруйко: «Так, лише за один день червня 1916 року до воріт монастиря з різних кінців краю прибуло 298 підвід. Тільки вина доставлено майже 80 бочок».

 

Вогненний Інокентій

        Ветхе імя йому було Іоанн – син благодаті. Духовне, нове - Інокентій (невинний). Коли народився, на правій зіниці його мати угледіла пляму в формі хреста – знак обраного небесами.
Народився Інокентій ( в миру – Іван Васильович Левізор) у 1875 році в селі Касауци Сорокського уїзду Бессарабської губернії. Його батьки Василь та Ксенія були селянами. Іван був середнім серед п’ятьох дітей Левізорів.
        З трьох років Іван жив одночасно в двох світах. Йому являлися святі постаті, чулися голоси з небес, хор янголів. А в 19 років йому сталося видіння: з неба зійшло вогненне полум’я і тричі об’яло його. Воно не зашкодило Івану, навпаки – пронизало його вогнем істинної віри, а в повітрі побачив він саму Царицю небесну, яка спустившись над Іваном,прошепотіла йому на вухо «блаженні глаголи вічні». Після цього і стали називати його Іваном вогненним.
В юному віці Іван поступив послушником в Добржский монастир, звідки був вигнаний за неблагочестиву поведінку. Після цього він опинився в Петербурзі, де отримав «благословення» Григорія Распутіна. На початку 1908 року Левізор знаходить пристанище в стінах Феодосовського монастиря в Балті, де приймає постриг в ієродиякони, потім – в ієромонахи. В своїх проповідях Інокентій розповідає про свої видіння, в яких він нібито спілкувався з Самим Христом.
        Незабаром біля Левізора формується група послідовників. Радянський енциклопедичний словник під редакцією А. Н. Прохорова інформує: інокентіївщина – «православна секта, яка виникла в Росії у 1908 році. Засновник – монах Інокентій, який оголосив себе втіленням «святого духу».
        За свої релігійні погляди та проповіді його починає переслідувати церковне керівництво і врешті-решт в 1912 році висилає в Муромський монастир під суворий нагляд, звідки він посилає заклики до своїх послідовників про звільнення, які не залишаються без відповіді. В один із грудневих днів декілька тисяч чоловік, продав все своє майно, відправляються визволяти свого лідера. Інокентіївці, взявши з собою дітей, взимку проходять пішки величезний шлях, умираючи по дорозі. Ось як описують цей шлях свідки: «Тысячная толпа, окружив Иннокентия, медленно двинулась вперед с иконами, крестами и пением «Спаси, Господи, люди твоя». Голодная, закоченевшая от холода масса, шла, как загипнотизированная… многие падали и умирали». В розвиток подій втручається влада, хід зупиняють, Інокентія заарештовують і заключають до Петрозаводської в’язниці.
       Звільнившись після девятимісячного перебування у в’язниці, Інокентій отримує розпорядження Святого Синоду про нове заслання у Соловецький монастир.
        Після Соловків ієромонах повертається до нашого краю в зведений його матір’ю та братами «Райський сад». І до останніх днів закликає віруючих до правди, світу, краси Віри Христової.
В грудні 1917 року Інокентій помирає від хвороби. 1 січня 1918 року тіло його поховали в печері Малої інокентіївської церкви підземного монастиря в його келії.
        Такий був життєвий шлях великої неординарної постаті, дуже схожої на Григорія Распутіна за силою духу, впливу на людей, за способом життя , не визнаного церквою, але визнаного людьми вогненного пророка.

 

В березні 2023 року на об’єкті культурної спадщини "Підземний монастир"  встановлено охоронну табличку. Згідно Закону, Підземний монастир в урочищі «Гетсиманський сад» охороняється державою та має культурно-історичне значення.

Вхід
Посилання
Блог Публічної бібліотеки ім. Є. Чикаленка Публічна бібліотека імені Євгена Чикаленка Куяльницької сільської ради Публічна бібліотека імені Євгена Чикаленка Куяльницької сільської ради
Пошук
Архів
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0
Copyright ЦБС © 2025
Безкоштовний хостинг uCoz